G. Moswitzer/G. Fabian

Eisenplastik: Gerhardt Moswitzer/Prof. Gottfried Fabian

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Auf der Fassade des Hauses Voitsberger Straße 2 befindet sich eine flächenhafte Eisenplastik, die Gerhardt Moswitzer nach einem Entwurf von Prof. Gottfried Fabian schuf. Gerhardt Moswitzer (geb. 1940 in Maria Lankowitz, gest. 2013 in Wien) erarbeitete Skulpturen aus Metall, welche zum Beipsiel am Flughafen Schwechat gezeigt wurden. 1970 präsentierte Moswitzer 58 Exponate im Rahmen der Biennale in Venedig. Es folgten viele Ausstellungen u. a. in der Secession und im MAK in Wien. (Quelle 16)
Gottfried Fabian (1905–1984) war bis 1977 Mitglied der Sezession.
In Dresden geboren, studierte er an der Universität Leipzig Philosophie und Kunstgeschichte, an der Kunstakademie Dresden Malerei, grafische Techniken und Kunsterziehung. Nach dem Krieg kam er nach Voitsberg und war als freischaffender Maler und Grafiker tätig. Mit seinen der „Lyrischen Abstraktion“ zuzurechnenden Ölbildern und Grafiken erlangte Prof. Fabian internationale Bekanntheit.

 

 

Foto: Jana Scherr

 

Iron sculpture - Gerhardt Moswitzer/Prof. Gottfried Fabian

On the façade of the house at Voitsberger Strasse 2 is an extensive iron sculpture created by Gerhardt Moswitzer based on a design by Prof. Gottfried Fabian. Gerhardt Moswitzer (born in Maria Lankowitz in 1940, died in Vienna in 2013) created sculptures out of metal, which were displayed at locations such as Vienna Airport. In 1970, Moswitzer showed 58 exhibits at the Venice Biennale. Numerous exhibitions followed, including shows at the Secession and Museum of Applied Arts (MAK) in Vienna.

Gottfried Fabian (1905-1984) was a member of the Graz Secession until 1977. Born in Dresden, he studied philosophy and art history at the University of Leipzig and painting, graphic techniques and art education at Dresden Art Academy. After the war, he came to Voitsberg where he worked as a freelance painter and graphic designer. Prof. Fabian achieved international fame with his graphics and oil paintings, which can be classified as ‘lyrical abstraction’.